Jammer dat we jullie niet konden informeren - Reisverslag uit Hoensbroek, Nederland van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu Jammer dat we jullie niet konden informeren - Reisverslag uit Hoensbroek, Nederland van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu

Jammer dat we jullie niet konden informeren

Blijf op de hoogte en volg Frans en Anneke

08 Augustus 2014 | Nederland, Hoensbroek

Soms gaan de dingen zoals ze gaan. We zijn begonnen aan het vervolg van onze pelgrimstocht in de veronderstelling dat we jullie dagelijlks konden informeren over onze ervaringen. Niets was minder waar. Nauwelijks de beschikking over internet in de Franse pelgrimsherbergen. Internet via de Iphone was mogelijk maar erg duur. Dus, we hebben ervoor gekozen jullie pas nu ( nu we thuis zijn) te informeren.

In 2011 zij een Duitse pelgrim, die we onderweg troffen, dat de route door Frankrijk pas echt pelgrimeren is. We dachten toen "dat zullen we ooit nog eens ervaren". We hebben het ervaren en we moeten zeggen dat de eenzaamheid soms vervelend werd. We liepen dagen allen, sliepen alleen in de pelgrimsherbergen of chambre de hotes.

Verrast werden we ook door de de bijzondere ervaringen en ontmoetingen die we dit jaar weer hebben gehad. Fijne mensen van diverse nationaliteiten. We spraken met Duitsers, Fransen, Australiers, Belgen en zelfs Spanjaarden. Sommigen te voet onderweg, anderen weer met de fiets, allen met hetzelfde doel "het onderweg zijn".

We hebben veel gezien. Bijzondere kerken , kathedralen, huizen, kastelen en verlaten dorpen. We hebben geslapen in pelgrimsherbergen, kastelen, chambre de hotes en op campings in gehuurde caravans. Super ervaringen waarbij de hulp van de Fransen bijzonder hartelijk was.
Soms even zonder eten en drinken maar al snel kwam dan wel weer iemand die meer gaf dan we konden dragen in onze rugzakken. De warmte werd ons soms wel te veel. We hebben een aantal dagen onze wandeling in de middag onderbroken om de schaduw op te zoeken en even uit te rusten. In de namiddag hervatten we dan onze tocht.

De afwisseling van het landschap was ook dit keer weer geweldig. Al wandelend ervaar je de veranderingen veel bewuster. We startten in de Creuse, vervolgens door de Vienne om te eindigen in de Dordogne in het plaatsje Sainte Foy la Grande. gweldig om op pakweg 10 kilometer van de eindbestemming ineens de grote wijgaarden te zien van de Bordeaustreek. Wij vinden dit een van de mooiste streken van Frankrijk.

Mooie herinneringen hebben we aan de ontmoetigen met Monica, Johannes en Lena maar ook aan de gesprekken met Jean Paul en Jean Pierre alsmede met de mensen die we maar even gesproken hebben. Mooie herinneringen hebben we aan de gezamenlijke maaltijden ( zelf en of samen met andere pelgrims gemaakt).

Super de avonden dat we te gast waren op typisch plaatselijke feesten. We noemen het feest van de champignon in Mussidan. We werden hier door de beheerster van de herberg uitgenodigd om mee te feesten. Een super ervaring. Ook hier weer gesproken met mensen van verschillende nationaliteiten.

Op onze tocht werden we in Limoge verrast door een journaliste van een regionale krant. Zij was geinteresseerd in de ervaringen van pelgrims. We hebben haar even te woord gestaan en ze heeft foto's gemaakt. Achteraf blijkt dat een van de foto's en een artikel in dat krantje is gepubliceerd. We hopen hiervan een kopie te krijgen.

Na afloop van onze voettocht zijn we nog een weekje gaan kamperen in Chatenet en Dognon. Een super rustige camping, mooi gelegen tussen bos, weide en velden. Genoten van de geluiden van vogels maar ook van de aanwezigheid van ree, konijn en ander wild. Genoten van de stad St. Leonard de Noblat met z'n prachtige Romaanse kerk en ook prachtige terrasjes.

We hebben weer een prachtige vakantie gehad. Volgend jaar hopen we wederom een stuk van de Jacobsroute te mogen wandelen.

Groetjes, Anneke en Frans

• 09 Augustus 2014 - 13:00

Lianne:

Schitterend kort samengevat verhaal waarmee ik héél even metgezel was van jullie pelgrims tocht.
    Foto's zijn ook weer heel mooi !!
    Dank je wel vh delen Frans & Anneke

• 13 Augustus 2014 - 11:39

Hilly:

Jammer dat je geen internet had was zeer benieuwd naar jullie ervaringen en mooie ontmoetingen met andere pelgrims.Fijn dat er weer mooie momenten waren en bijzondere mensen.
    Dank je wel voor dit verslag en de mooie fotos.
    Groeten uit Fryslan,Hilly