Het begin - Reisverslag uit Hoensbroek, Nederland van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu Het begin - Reisverslag uit Hoensbroek, Nederland van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu

Het begin

Door: brouns

Blijf op de hoogte en volg Frans en Anneke

14 April 2010 | Nederland, Hoensbroek

Even voorstellen:
Anneke (1954) en Frans (1951) Brouns
We wonen in Hoensbroek en zijn al 36 jaar getrouwd. Anneke werkt als activiteitenbegeleidster bij Sevagram, locatie Ter Eyck. Frans werkt als docent en begeleider bij het Arcuscollege , school voor middelbaar beroepsonderwijs, in Heerlen. We hebben drie zonen van 30, 28 en 25 jaar oud. De jongens wonen inmiddels zelfstandig. We houden beiden van het buitenleven en de natuur. Onze grootste hobby is samen al wandelend onderweg zijn.
Wat gaan we ondernemen?
In de maanden juli en augustus van dit jaar gaan we de laatste 800 kilometer lopen van de Pelgrimstocht naar Santiago de Compostela in Spanje. We zijn volop bezig met de voorbereidingen. Dat betekent flink veel wandelen in de weekeinden en op vrije dagen. Wandelen met een rugzak van pakweg 10 kilogram. Daarnaast zijn we op Spaanse les.
Wat zit er zoal in de rugzak die we straks dragen? Slaapzak, 3 onderbroeken, 2 T-shirts, 2 paar sokken, 2 broeken, trui, softgel jack, regenpak, toiletartikelen, EHBO-kit, zaklamp. Het meeste gewicht wordt echter ingenomen door de voorraad eten en drinken. We moeten immers maar afwachten wat we onderweg tegenkomen. We hopen te slapen in de pelgrimsherbergen. Lukt dat niet dan zijn we aangewezen op de hulp van pastoors of de plaatselijke bevolking.
Wat brengt ons tot deze uitdaging?
Letterlijk op eigen kracht met elkaar onderweg zijn, fysiek bezig zijn, dat is wat wij fantastisch vinden. Het geeft een enorme kick als we een lange tocht op eigen spierkracht en conditie hebben afgelegd. Ondertussen zien we mooie landschappen aan ons voorbijtrekken, ontmoeten we bijzondere mensen en ervaren we tijd en afstand op een heel andere manier dan in het dagelijks leven. Onze hoofden worden leeg, we ontspannen, helemaal weg, tijdelijk een heel ander leven. Meestal doen we dat tijdens onze vakanties, maar wij voelden een enorme drang om voor een langere tijd weg te gaan en samen iets bijzonders te doen.
Daarnaast heeft ieder van ons een persoonlijk doel. Voor Frans is het ook een zoektocht naar iets van hemzelf dat hij nog niet kent. Anneke vind het geweldig mensen van verschillende nationaliteiten te ontmoeten. Mensen die net als wij onderweg zijn en ieder hun eigen verhaal hebben.
Met ons besluit deze spannende onderneming aan te gaan, voelen wij ook heel sterk de behoefte hier meer betekenis aan te geven, door er 'iets goeds' mee te doen voor een ander. Voor wie? Voor oudere mensen die jaren geleden een enorme ramp meemaakten in Sri Lanka, een tsunami. Sevagram, een instelling voor zorg voor ouderen, heeft na de ramp met acties geld opgehaald. Van dat geld is een verzorgingshuis voor ouderen gebouwd. Uiteraard moeten de gebouwen onderhouden worden. Er is echter ook geld nodig voor de verzorging van bewoners. Met onze actie hopen wij een steentje bij te dragen aan een beter leven voor die mensen. Bedenk dat bijvoorbeeld voor 40 euro een maand lang een gediplomeerde verzorgende haar werk kan doen. Wij gaan met onze wandeltocht proberen zoveel mogelijk sponsorgeld bijeen te lopen. Mensen die willen sponsoren kunnen dat op de volgende manier doen.
Stort je bijdrage op rekeningnummer 448055074 t.n.v. Sevagram o.v.v." Bijdrage Santiago voor Senehasa".
Sevagram regelt dat het totale bedrag rechtstreeks wordt overgemaakt naar de stichting die de zaken regelt in Sri Lanka.

• 16 April 2010 - 09:39

Juul:

Een leuk begin. Wij gaan zeker sponseren. We hopen dat jullie de site kunnen bijhouden tijdens jullie verblijf in Frankrijk en Spanje

• 22 April 2010 - 06:45

Ruth En Johannes:

Wij wensen jullie beiden veel doorzettings vermogen en dat de tocht mag slagen,succes!!

• 25 April 2010 - 07:12

Hiltje Fox:

Wat een uitdaging, veel succes pas op voor blaren.
    Blijf jullie volgen tijdens de tocht
    Groeten Hiltje

• 26 April 2010 - 16:53

Wilhelmien & Bernard:

Hallo Anneke en Frans,
    Wij gaan jullie heel zeker via deze website volgen op jullie reis. Alvast heel veel sterkte en doorzettingsvermogen en uiteraard veel plezier. We zien jullie ongetwijfeld nog voor jullie vertrek!
    Wij ondersteunen graag jullie goed doel. Elke kilometer die jullie voornemes zijn te lopen, maakt het straks mogelijk dat een gediplomeerde verzorgende een maand lang haar werk kan doen.

• 27 April 2010 - 13:10

Bert En José Melein:

Prachtig, om jullie te volgen op jullie grote avontuur !
    Mooi, dat jullie ook lopen voor het goede doel !
    Alvast heel veel voorpret !

• 09 Mei 2010 - 15:32

Mieke:

Ha jullie twee,
    Alvorens het zover is,gaan we nog even oefenen he?
    Maar dat ik jullie een super tocht wens dat weten jullie wel. Tot schrijfs en tot gauw Mieke