De zevenentwintigste en achtentwintigste etappe - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu De zevenentwintigste en achtentwintigste etappe - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu

De zevenentwintigste en achtentwintigste etappe

Door: brouns

Blijf op de hoogte en volg Frans en Anneke

11 Augustus 2010 | Spanje, Trabadelo

Soms heb je geen beschikking over internet of werkt de boel even niet. Niet getreurd, we zijn er weer.

Gisteren, 10 augustus, hadden we werkelijk een baaldag. We vertrokken vanuit El Acebo met het idee dat we weer z´n fijne wandeling konden maken als eergisteren. Helaas, na pakweg 5 km liepen we weer over de grote weg. Wij balen en steeds sneller lopen, met als gevolg dat we veel te vroeg op de geplande eindbestemming Ponferrada waren. We hebben toen maar besloten nog een plaats verder te gaan en daar hebben we achteraf spijt van. We waren erg moe en uitgedroogd. We hebben gisteren zowat 5 liter water gedronken, buiten de koffie en frisdrank, het was eigenlijk te heet om te lopen. 32 km gelopen en in de hete middagzon, nooit meer doen. Maar ja, als er geen herberg is dan moet je wel.
Gisteren zijn we na het eten nog even het dorp Cacabelos ingegaan. We ontdekten een bodega, waar zich enkel de plaatselijke bevolking verzamelt. We zijn toch naar binnen gegaan en hebben genoten van de sfeer. De wijn, voor de prijs van 40 eurocent per glas was te drinken. Na anderhalf glas en de nodige uitnodigingen van de aanwezige Spanjaarden om mee te drinken zijn we naar onze albergue gegaan. Ook de albergue had tweepersoonskamers. We hebben lekker geslapen.

Vandaag, 11 aug. zijn we van Cacabelos naar Trabadelo gelopen.Een tocht van ongeveer 20 km. Tevens voorgenomen vandaag niet verder te gaan. Het begin van de wandeling was prima. Wandelen door de wijnvelden van de Bierzo. We hadden van deze streek en de wijnen nog nooit gehoord. Het gebied is een beetje te vergelijken met de Rioja. Heel, heel veel wijnranken. Wel viel ons op dat de velden slechter verzorgd waren. Na ongeveer 9 km. kwamen we in het schitterende plaatsje Villafranca del Bierzo. Uit de pelgrimsgeschiedenis, misschien wel, de meest bekende plaats buiten Santiago natuurlijk. Hier zijn de meeste pelgrimsherbergen. Een van de bekendste herbergen is gevestigd in het vroegere pelgrimshospital. Er is ook een speciaal kerkhof voor pelgrims die tijdens hun pelgrimage overleden zijn.Na een kort bezoek verder gewandeld langs de N6 (niks aan) naar Trabadelo. Herberg gevonden. We zien wel wat we nog verder ondernemen vandaag. Waarschijnlijk wordt het luieren en natuurlijk de was doen. Normaal dagelijks, maar nu in de wasmachine.

Morgen hebben we een zware etappe te gaan. Een steile klim naar O Cebreiro.
Helaas geen foto´s vandaag. Kan niet op de computer.

• 11 Augustus 2010 - 15:18

Cas:

succes morgen.. groeten uit hoensbroek (wijn voor 40 cent daar wil ik hier het bier wel voor)

• 11 Augustus 2010 - 15:47

De Buurtjes:

Hallo Frans en Anneke.
    Ik sluit mij helemaal bij Cas aan 40 cent per glas bier lijkt mij beter. Maar ik wil daar wel geen 32 km per dag voor lopen. Zorg nu maar dat jullie het wat rustiger aan doen(moe en uitgedroogd) opmerking over het kerkhof was luguber en anders zijn jullie volgende week al op de bestemming.

Veel groetjes uit "Gebrook" HMPA

• 11 Augustus 2010 - 16:05

Oet Gebrook:

Hallo jullie twee,doen jullie wel een beetje rustig aan. Toen jullie hier weggingen zeiden wij "en gezond weer terug"Dat menen wij dan ook. Wederom Groetjes

• 11 Augustus 2010 - 19:21

Abe, Daf En Kids:

Hallie hallo,
    goed om te horen dat jullie de eindbestemming al hebben behaald! Drank voor 40cent. Lekker blijven plakken zouden we zeggen.. Haha. Succes morgen met de flinke klim! En vergeet niet om goed te drinken... Water uiteraard!! Gr vanuit een regenachtig Hollands zomer dorp!! -x-x-x- van de kids!!

• 11 Augustus 2010 - 19:52

Wilhelmien & Bernard:

Hallo vrolijke wandelaars, we volgen jullie uiteraard op de voet, weliswaar vanuit een ligstoel, maar toch! Geweldig wat jullie allemaal zien en beleven. Momenten worden we wel een beetje jaloers bij het lezen van de reisverslagen. Maar daar houden we het dan ook maar bij. We wensen jullie een goed vervolg van deze onderneming.
    De groete oét Egelze!!!

• 12 Augustus 2010 - 05:19

Pim:

Wijnstreek die bierzo heet?

• 12 Augustus 2010 - 07:22

Wally En Lea:

Groetjes uit het Limburg landje!! vanavond drinken we met Mieke en Jos eentje op jullie. Wijn natuurlijk maar helaas niet voor 40 cent. Liefs Lea

• 12 Augustus 2010 - 08:54

Peregrinofrans:

Hola Peregrino's Frans en Anke
    Na 17 km te hebben gelopen hebben jullie Trabelo gehaald.
    Vandaag lopen jullie 19 km
    naar O Cebreiro.
    Dan is het nog maar 152 km naar Santiago de Compostela.
    Jullie zullen spoedig merken dat het drukker wordt en dat het steeds moeilijker wordt een bed te bemachtigen. Een mogelijkheid is de Camino de Invierno, deze is een stuk rustiger.
    Geniet van elke stap...

Buen Camino,

• 12 Augustus 2010 - 19:21

Liesbeth:

Hola,

Fantastisch geniet ervan !

Groetjes uit het heuvelland,

Beso grande,

Liesbeth

• 12 Augustus 2010 - 21:56

Siem:

Ik was even uit beeld, maar volg jullie nog steeds. Leuke belevenissen en knap om dit te doen. Geniet ervan en de groette. We gaan binnenkort bij Nindler langs!!

• 12 Augustus 2010 - 21:59

Siem:

Ik zal kijken of de lampen weer allemaal branden!!