De eenendertigste en tweeendertigste etappe - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu De eenendertigste en tweeendertigste etappe - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu

De eenendertigste en tweeendertigste etappe

Door: brouns

Blijf op de hoogte en volg Frans en Anneke

16 Augustus 2010 | Spanje, Palas de Rey

Gisteren, 15-08, de naamdag van ma Brouns, zijn we van Sarria naar Portomarin gelopen, pakweg 21 km.In Barbadelo hebben we ter ere van haar naamdag een kaarsje aangestoken. Is trouwens een schitterend en zeer eenvoudig kerkje. je mocht er niet fotograferen. Hebben we ook niet gedaan.
We hebben wederom ontzettend genoten van alles wat de natuur te bieden heeft. Ondanks de drukte op de camino hebben we toch behoorlijke stukken alleen kunnen lopen. De Spanjaarden zijn snelle starters maar na een uurtje of twee lopen, gaat het kaarsje langzaam uit.Onze conditie lijkt beter. Maar ook daar begint een lichte slijtage te onstaan. Na de blessure van Frans is nu Anneke aan de beurt. Zij heeft veel last van haar rug en kan de rugzak nog maar moeilijk dragen. met paracetamol in het lijf is het ons gelukt Portmarin te bereiken. Ja perogrinofrans, het was druk, maar bij de eerste en beste albergue hadden we een slaapplaats. Wellicht lachte ons hier het geluk een beetje toe, want toen we in de namiddag het dorp bezochten, bleken vele pelgrims in afwachting van het opengaan van een extra slaapmogelijkheid. Uiteindelijk blijken er toch mensen buiten geslapen te hebben. Tijdens onze tocht vandaag hebben we de Zuid Afrikaanse mensen weer ontmoet. Na het diner hebben we samen nog wat gekletst en genoten van een heerlijke portie PULPO(specialiteit van de regio). Na een goede nachtrust zijn we vanochtend, 16-08, om 07.15 uur van start gegaan. Zonder rugzakken vandaag. Die hebben we met een taxi naar de eindbestemming van vandaag laten brengen, bar central in Palas de Rei, vanwege de rugklachten van Anneke. Wat zijn we toch verstandige mensen. Na de nodige paracetamol hebben we de 24 kilometer goed kunnen volbrengen. We hebben besloten om de bagage morgen ook nog met de taxi te laten vervoeren. Daarna zien we wel verder.
ook ook vandaag, en dat klinkt saai, hebben we wederom genoten van alles wat we gezien hebben. De natuur is hier weer anders dan die van gisteren. het wordt steeds groener en beboster. Er is in de regio veel boerenbedrijvigheid. Je loopt door zoveel boerendorpjes, mooi maar ook erg smerig. ieder dorpje heeft zijn eigen kerkje. Helaas zijn die overdag gesloten. Vandaag hebben we een vrouw gezien die haar was deed op de speciale wasplaats. Ik wilde haar fotograferen ,maar dat wilde ze niet. Heb ik dus ook niet gedaan, jammer. In het dorp waar we nu zijn hadden we een hostal gereserveerd. We zijn na aankomst naar onze kamer gegaan, wilden douchen maar kregen geen warm water. Problemen met het gas. Daar hebben wij natuurlijk geen boodschap aan. Inpakken, geld terug en wegwezen. Bij de eerstvolgende albergue was het meteen raak, dus wederom geluk.
Vanavond eten we een stokbrood met kaas, tomaat en daar drinken we een glaasje fris (de wijn is hier erg koud) bij.Morgen gaan we naar Ribadiso. We hopen daar een slaapplek te krijgen in de herberg van de Xunta.
Tot een volgende keer. Groetjes Anneke en Frans

• 16 Augustus 2010 - 17:37

De Buurtjes:

Hallo Anneke en Frans.

Ja je ziet het goed Anneke staat nu eens voorop, vanwege medeleven door haar blessure aan de rug natuurlijk.
    Dat van Anneke met de rugzak begrijpen wij maar had jij ook last van de rug?
    De rugzakKEN? met de taxi(meervoud)!!!

Zoekplaatje:(Waar zijn Frans z'n handen)Foto Frans met twee dames

Doe maar lekker rustig aan, zolang het koordje maar niet breekt.

Groetjes HMPA

• 16 Augustus 2010 - 17:42

Abe:

Heey luitjes,

Heerlijk om weer een lekker verhaal te mogen lezen. Ik geniet samen met daphne en de kids van alles wat jullie meemaken!!

De kids vroegen zich af wanneer ze weer naar opa en oma mochten. Dus loop maar even snel door... haha.

Nee doe vooral rustig aan en laat inderdaad de bagage maar lekker met de taxi meegaan. Lijkt mij ook wel eens lekker lopen zo zonder rugzak!

Geniet nog van alle mooie uitzichten, dorpjes, kerkjes en al; dat ander moois!!!

Mooi om te lezen dat jullie voor oma een kaarsje hebben gebrand. Ook zij zal vanaf een wolkje toekijken op alles wat jullie ondernemen!

Geniet van de komende dagen!!

gr, Abe, daphne en de kids

• 16 Augustus 2010 - 18:12

Pf:

horreo's, dat zijn voorraadschuurtjes, meestal gebouwd op palen/pilaren zodat ongedierte (ratten en zo) niet bij de voedselvoorraad kan komen

• 16 Augustus 2010 - 19:33

Hola Peregrina Anneke en Peregrino Frans,

Nog slechts 67 km scheidt jullie van Santiago de Compostela.
    Ik hoop dat jullie morgen alle 26 km in goede conditie/gezondheid mogen volbrengen!
    Mogelijk helpt dit gedicht van Erik van Ruysbeek jullie...

De Pelgrim

Als alles is gezegd wat zegbaar is
    gedaan wat doenbaar is
    vestigt zich in ons
    de stilte en roerloosheid
    de eenvoud en de diepte
    Het woud ligt achter ons
    de boog van de woestijn gaat op
    de zon verschroeid ons innerlijk vuur
    de blik keert zich naar binnen
    en in ons weet het weten
    verbrand zijn alle schepen
    de ware tocht begonnen

O vreemd ervaren
    de wereld viel ons af
    in ons is nu de wereld
    die leegte heet
    en we zijn nergens meer en overal
    een louter weten van het weten
    een puur bewustzijn
    zonder ding en zonder grens

Zo werden pilgrims wij
    van innerlijke kim tot innerlijke kim
    van spiegelbeeld tot spiegelbeeld
    langs steeds verengde spiralen
    naar dat ultieme punt dat eeuwig wijkt

Hier stolt de taal
    Alleen de pelgrim
    kan de weg ervaren

Buen Camino,

• 16 Augustus 2010 - 20:11

Helma:

Hallo Anneke en Frans,
    Na twee weken vakantie lees ik eindelijk weer jullie verslagen en sta versteld hoe jullie dit volbrengen. Zoveel km per dag en in die hitte, petje af. Maar met al dat moois om jullie heen zul je de energie en kracht krijgen om door te gaan. Zoals ik lees hebben jullie de eindstreep bijna gehaald en jullie doel bereikt. SUPER!!!
    Liefs en dikke knuf

• 17 Augustus 2010 - 01:55

Oet Gebrook:

De laatste etappes
    TE GEK!!!!
    En wederom rustig aan he? Anneke sterkte met je rug. Op die rug mag je trots zijn dat die het zoooo ver volgehouden heeft Groetjes

• 17 Augustus 2010 - 08:43

Lianne :

Lieve frans en anneke. Bijna is jullie reis voltooid.. heel veel succes en gezondheid in jullie laatste week!! Vandaag mijn laatste dag in huis, afscheid nemen van de afgelopen weken.. heerlijke tijd gehad. Nu nog even weekje rust op Baneheide en dan begint voor mij het avontuur. Dank je wel voor alles. Tot gauw, xx

• 17 Augustus 2010 - 10:21

Hola,
    Vinden Anneke en Frans mijn berichtjes niet meer leuk? Zal ik ze maar niet meer plaatsen?
    Buen Camino

• 17 Augustus 2010 - 16:14

Peregrinofrans:

Jammer, dat het hierboven geschreven artikel niet van mijn hand is. Hier waart een (zieke) geest.
    Ik verzoek u om om deze onzin op te houden.
    Heb respekt voor een ieder en ook voor jezelf...!

• 17 Augustus 2010 - 16:22

Nog een(laatste)aanvulling.
    Telkens wanneer ik dit pelgrimsstel Anneke en Frans Buen Camino heb gewenst, gebruikte ik een komma. Die bent u vergeten.

Buen Camino,

• 19 Augustus 2010 - 13:47

Annie En Piet:

Zo, dat hebben jullie maar mooi effe gedaan.
    Een prachtige prestatie, hopelijk krijgen we hier nog een avond uitgebreid verslag van en meer foto's. Ben er in ieders geval stikbenieuwd naar

• 19 Augustus 2010 - 18:02

Annie En Piet:

Er speelt inderdaad iets geks. Bovenstaand berichtje is óók niet door ons geschreven

• 20 Augustus 2010 - 10:39

Annie En Piet:

Er speelt inderdaad iets geks. Bovenstaand berichtje is óók door ons geschreven