De vierendertigste en vijfendertigste etappe - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu De vierendertigste en vijfendertigste etappe - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Frans en Anneke Brouns - WaarBenJij.nu

De vierendertigste en vijfendertigste etappe

Door: brouns

Blijf op de hoogte en volg Frans en Anneke

20 Augustus 2010 | Spanje, Santiago de Compostella

Ja, jullie hebben al begrepen dat we gisteren (19 aug) in Santiago zijn gearriveerd. De laaste twee dagen waren niet zo erg bijzonder. Je loopt met het einddoel in zicht en je bent alleen nog maar met jezelf bezig. Zo van, haal ik het of net niet. Je hoort onderweg meer mensen die dat denken en voelen. Voor ons is het gelukkig goed gegaan. Anneke heeft met behoorlijk wat pijnstillers in haar lijf gelopen. Het was niet gemakkelijk, maar de wil om Santiago te voet te bereiken was groter dan de rest. We zijn er dus.
Vreemd!!!!
Je komt Santiago, oude stad, binnen. loopt naar de kathedraal en tot je grote verbazing kun je er voorlopig niet in. Er staan duizenden mensen te wachten om het Jacobsbeeld te omhelzen en evenzoveel mensen willen de mis bijwonen. Je weet niet wat je zeggen moet, zo groot is dan de teleurstelling. Verder echter niet getreurd. We zijn meteen maar naar het pelgrimsbureau gegaan en hebben daar onze COMPOSTELA opgehaald. De compostela is het officiele bewijs dat je de pelgrimstocht volbracht hebt. Je hebt verschillende uitvoeringen. Dit heeft te maken met de reden waarom je de pelgrimstocht gemaakt hebt. Wij hebben de mooiste!!
Daarna een borrel op de goede afloop en meteen de jeugd thuis even een sms gestuurd en gebeld.
Gisteravond zijn we toch naar de pelgrimsmis kunnen gaan. Opeens was de drukte voorbij. Ondanks het feit dat we geen echte kerkgangers zijn, was dit wel een zeer emotieel moment. Na afloop van de kerkdienst werd het grote wierooksvat heen en weer geslingerd. Er zijn 6 mensen nodig om dat ding in beweging te krijgen en te houden. Ik heb dit gefilmd. Na afloop van de kerkdienst zijn we nog naar een speciale pelgrimsbijeenkomst geweest in de kathedraal. Zeer speciaal moeten we wel zeggen. Na afloop konden we de graftombe van Jacobus bezoeken.

Om 22.00 uur konden we eindelijk gaan eten. Doodmoe maar voldaan naar bed gegaan.

Vanochtend, 20 aug, om 08.45 naar de kathedraal gegaan. We schrokken van de hoeveelheid mensen die wederom in de rij stonden. We zijn maar achteren aangesloten en hebben ruim twee uur moeten wachten alvorens we bij het Jacobusbeeld waren. Ook dit was weer een bijzonder moment.

We gaan vandaag onze terugreis regelen en leuke dingen doen. We willen nog naar Finistere. Dit doen we met de bus, tenminste als dat nog geregeld kan worden.

• 20 Augustus 2010 - 13:22

Abe:

We zijn super trots op jullie!!! Een top reis en niet alleen Santiago bereikt maar veel
    meer !!!! We verheugen ons op jullie terugkeer naar het nu heerlijk warme gebrook(28g)!! Gr. Abe, Daphne en kids. Tot gauw! -x-x-x-

• 20 Augustus 2010 - 13:24

Monique:

Anneke en Frans,

Ik lees al geruime tijd jullie blog, ik heb niet de moed gehad eerder te reageren.
    Jullie hebben een
    bijzondere reis afgesloten.
    Met weer hele mooie foto's van de omgeving.
    Ik vind het heel knap dat jullie het tot het einde vol hebben gehouden.
    Ik zal jullie verhalen over de reis erg gaan missen.
    Ik vond het heel fijn dat ik toch een beetje er kon bij zijn .
    Al liep ik niet met jullie mee.
    Mijn dank hiervoor.
    Tevens doe ik voor een goede kennis met de naam peregrinofrans, ook de groeten.
    Hij is afgelopen woensdag, 18 augustus te voet vertrokken vanaf Vessem naar Santiago.
    Ja kan hem volgen via zijn website.
    Ik wens jullie nog een paar mooie dagen toe in Spanje.

• 20 Augustus 2010 - 13:34

Annie En Piet:

Nou jongens, we hebben met jullie meegeleefd en zijn, met jullie, blij dat het allemaal is gelukt. Gefeliciteerd ! Hopelijk zien we jullie op 5 september, bij Jan.

• 20 Augustus 2010 - 13:41

De Buurtjes:

Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie doel!!!!!! Dit is echt een topprestatie.We verheugen ons nu al op de verhalen als jullie terug zijn.Geniet nog lekker van een fijne week in spanje. Groetjes van HMPA

• 20 Augustus 2010 - 13:47

Saskia:

Van harte proficiat met jullie overwinning!!! Hier mogen jullie echt trots op zijn!
    Geniet nog even van jullie mooie dagen!

• 20 Augustus 2010 - 13:59

Peregrinofrans:

Hola peregrino's,

Heel erg knap dat jullie deze tocht hebben vol- bracht !
    Het is een hele prestatie, voor jullie allebei: "Chapeau !" (2x)

Ik eindig met Va Con Dias en en een oud refrein uit de Codex:

Heer Jacobus,
    Goede Jacobus,
    Vooruit, komaan,
    God helpe ons

met vriendelijke groet van een pelgrim onderweg, uit Hazewinkel,België

Buen Camino,

• 20 Augustus 2010 - 14:14

Fabro:

Ik kan de teleurstelling een beetje meevoelen. Maar overheersend zal zijn: we hebben het gehaald! Reden om jullie te gratulieren. Bij dezen! Kom gezond weer terug. We zien jullie 5 sept. op de familiedag, gebruind en met veel verhalen.

• 20 Augustus 2010 - 15:08

Esther Houtvast:

Hey wandelaars...

Super dat jullie het gehaald hebben! Hier hebben jullie vast veel over gedroomd, gehoopt, gewandeld etc. Jullie hebben jullie doel bereikt en kom nu weer veilig thuis. Dikke knuffel Esther

• 20 Augustus 2010 - 15:12

Pim:

Vet gefeliciteerd! We bellen.

• 20 Augustus 2010 - 16:37

Piet Van Vonderen:

Gefeliciteerd met het behalen van het einddoel,compostella. Zeker als je bedenkt dat anneke op de laatste routes zoveel last had van haar rug. Geniet maar van de komende week van de mooie omgeving,lekker naar Finistère,kun je heerlijk vis eten in de restaurantjes daar.

groetjes Ineke en Piet

• 20 Augustus 2010 - 17:25

Irene En Huub:

Anneke en Frans

Proficiat!

Geniet nu van de rust en van de wetenschap dat jullie een geweldig resultaat hebben behaald.
    Wij gaan nu met de voorbereidingen beginnen en denken over een jaar of vijf te vertrekken. Aankomst onbekend!!!
    We zien en horen jullie de 5e september?

hartelijke groet

Irene en Huub

• 20 Augustus 2010 - 18:30

Noor En Piet:

TOF
    Wij voelen dat jullie een intens diepe beleving geestelijk contactueel en lichamelijk hebben meegemaakt!!
    We horen de verhalen nog wel Noor en Piet

• 20 Augustus 2010 - 18:31

Maria En Wim:

Proficiat jullie beide,toch ondanks de ongemakken de eindstreep halen echt knap. Rust even uit en dan zien we elkaar. adie wa zeggen ze in Kerkrade.

• 20 Augustus 2010 - 18:39

Truus:

Knap gedaan, hoor!!
    Proficiat!
    Jullie kunnen trots zijn op jezelf en op elkaar.
    Geniet er maar van!!
    Groetjes

• 20 Augustus 2010 - 21:34

Laura:

Anneke en Frans,

Gefeliciteerd met jullie doel....knap gedaan hoor!
    Heb genoten van jullie reisverslagen en foto's.
    Jullie blijven nog even in Spanje, nou geniet er maar van hebben jullie verdiend.
    Echt super gedaan!

• 20 Augustus 2010 - 22:50

Helma:

Hallo doorzetters, dit is een geweldige prestatie, maar had van jullie niet anders verwacht, wat een team. En nu nog even heerlijk genieten van de Spaanse zon. Zal je rugje goed doen, Anneke. Ik wens jullie een hele goede terugreis naar jullie kids en alle kleinkinderen. Wat zullen zij weer blij zijn jullie te zien.
    Liefs Helma

• 21 Augustus 2010 - 14:18

Carla:

Proficiat met jullie prestatie!

Groetjes Carla

• 21 Augustus 2010 - 15:56

Wilhelmien & Bernard:

Hallo Frans en Anneke, wat geweldig dat jullie -ondanks twee flinke handicaps- het einddoel hebben bereikt. Wij hebben genoten van jullie verslagen op deze site en zijn zeer benieuwd wat jullie ons straks allemaal te vertellen hebben. Chapeau en tot gauw!

• 21 Augustus 2010 - 16:55

Lianne:

Wow, prachtig! Ik wens jullie een paar fijne rustige, en mooie laatste dagen toe. En dat jullie maar met een goede gezondheid terug komen. Een rugzak vol met waardevolle ervaringen en belevenissen die van jullie zijn, wat een rijkdom. TOP! Lieve groetjes van mij.

• 21 Augustus 2010 - 20:13

Gerda De Vreeze:

Wat geweldig dat jullie het gehaald hebben. We hebben genoten van de reisverhalen.

• 22 Augustus 2010 - 12:17

Betty:

Super, jullie hebben het gehaald!
    GEFELICITEERD!!!!
    Nog even genieten van het heerlijke Spanje en dan veilig thuiskomen, daar wacht jullie een familiedag heb ik begrepen. Leuk hoor!!

• 22 Augustus 2010 - 12:17

Betty:

Super, jullie hebben het gehaald!
    GEFELICITEERD!!!!

• 22 Augustus 2010 - 15:54

Annie En Piet:

Zo, dat hebben jullie maar mooi effe gedaan.
    Een prachtige prestatie, hopelijk krijgen we hier nog een avond uitgebreid verslag van en meer foto's. Ben er in ieders geval stikbenieuwd naar.

• 22 Augustus 2010 - 15:58

José:

Ma chère Anneke,

Toutes mes félicitations !!!!
    Tu es arrivée au bout de ton périple, de ton beau projet....
    En voyant tes photos, cela me donne des frissons et me rappelle des souvenirs magnifiques.

Maintenant, le chemin continue, avec certainement le vécu d'un expérience unique et inoubliable......

je t'embrasse

• 22 Augustus 2010 - 18:36

Hanneke:

Wauw, geweldig, het is jullie gelukt!!! en nu mogen jullie toch verdiend nog even genieten!
    goede terugreis en tot snel!

• 23 Augustus 2010 - 10:42

Wally En Lea:

WAUW!!!

Super knap lieverds!!! dat ondanks de pijntjes jullie toch doorlopen.
    Maaaaar...... doordauwers zo zijn jullie ik wist wel dat jullie de Compostela haalde.
    Verheug me nu al op de OURE verhalen.
    Liefs van ons uit... het jammergenoeg regenachtig limburgs landje.